Mentale trip naar het Midden-Oosten

 

Kathy Pedrami en Koen Broucke © Pedrami Gallery

Sedert de opening in november 2015 verrast Pedrami Gallery met merkwaardige tentoonstellingen. Eigenaar en bezieler Kathy Pedrami presenteert er markant werk van kunstenaars uit het Midden-Oosten en kunst van westerse creatievelingen die oriëntaalse thema's en gevoeligheden opmerkelijk in beeld brengen. Tot en met zondag 5 maart benadert Koen Broucke in Pedrami Gallery ontwikkelingen binnen het voormalige Ottomaanse rijk vanuit een authentieke artistieke invalshoek.

 

Koen Broucke wandelt langs zijn Midden-Oosten © Vandenbriel-Pedrami

Dankzij een symbiose van beeldend kunstenaar, historicus en performer creëert Koen Broucke (1965) een fascinerend universum dat volgens een origineel scenario tot evenwicht komt tussen werkelijkheid en fantasie, tussen geschiedkundige feiten en verbeelding. Zijn tekeningen, schilderijen, publicaties, installaties, muziek, video’s en performances zetten de veelzijdigheid van Broucke dik in de verf. Met zijn karakteristieke stijl verovert hij een eminente stek in de hedendaagse Belgische kunst.

 

 Palmyra (2016) © Koen Broucke

"In tijden van massale verplaatsingen van vluchtelingen uit het Oosten naar het Westen", steekt Koen Broucke van wal, "vraag ik me af hoe het mogelijk is om te reizen vanuit het Westen naar het Oosten, naar de meest ongewenste plekken op aarde, verwoeste en lijdende steden als Palmyra, Aleppo, Homs, Damascus, Bagdad… Plaatsen waar je alleen via mentale zijwegen, satellietbeelden, verhalen van vluchtelingen, symbolische voorwerpen, oude ansichtkaarten en kunstwerken naar toe kan."

 

Aleppo (2016) © Koen Broucke

Bij zijn alternatieve manier van reizen vertrekt Broucke van de overtuiging dat een beeld, een verhaal of een object de mens in contact kan brengen met een plaats of een tijd die anders onbereikbaar voor hem is. Hij roept zo de fenomenologie op van de historische ervaring waarin de Nederlandse historicus Johan Huizinga (1872-1945), tevens cultuurfilosoof en antropoloog, het beurtelings had over historische sensatie, historische perceptie, historisch contact en "een dronkenschap van een ogenblik". Wie stelde ook weer dat de geschiedbeoefening zich afspeelt tussen de tegenpolen historische ervaring en historisch inzicht?

 

Bagdad (2016) © Koen Broucke

 Bij Koen Brucke kadert het onderzoek van slagvelden en conflictgebieden in zijn doctoraat in de kunsten. Naast het doornemen van militaire verslagen verdiepte hij zich eveneens in de poëzie en filosofie van het soefisme, de esoterische tak van de islam. De soefi-mystici waren vaak wetenschappers, filosofen en leraren. '"Ik ben er diep van overtuigd dat de werkelijke problemen alleen kunnen worden opgelost door een diepe en oprechte interesse in elkaars waarden en culturen." Hij verwijst naar een reeks die hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw maakte geïnspireerd door het boek 'Wonderen van de Oriënt' van Marco Polo.

 

 

 Good Soldier (2016) © Koen Brucke

In de begeleidende tekst bij de expo in Pedrami Gallery lezen we dat het oeuvre van Koen Broucke zich niet eenduidig of lineair ontvouwt. "Zijn interesse en onderzoek in de kunst en de geschiedenis komen samen in zijn werk. De werken van Broucke zijn doorgaans niet bestemd om als individuele kunstwerken getoond te worden, maar maken deel uit van een zelf geschapen universum van personages en geschiedenissen dat hij met een verscheidenheid aan ideeën, technieken en media creëert. In Brouckes wereld doordringen fictie en realiteit elkaar, wat resulteert in een oeuvre waarin het wemelt van figuren, verhalen en beelden."

 

 

 

Kathy Pedrami, Bart Van Loo en Koen Broucke © Padrami Gallery

 

Koen Boucke levert eveneens een substantiële bijdrage tot de theatertournee 'Napoleon' die Bart Van Loo puurt uit zijn zijn bestseller 'Napoleon. De schaduw van de revolutie' uit 2014. Voor deze melange van woord en muziek componeerde Geert Hellings, frontman van Stanton en vaste gitarist van Guido Belcanto, een poëtische soundtrack en ontwiep Koen Boucke unieke beelden.

Na haar studies kunstgeschiedenis aan de universiteit van Teheran vestigde de Iraanse Katayoun - zeg maar Kathy -  Pedrami zich in Antwerpen. Ze opende er in november 2015 haar galerie op het trendy Eilandje in de schaduw van het MAS.

Pedrami Gallery verrijkt niet alleen de metropool met een unieke internationale troef als enige galerie van de Benelux die inzoomt op de hedendaagse kunstscene van het Midden-Oosten.

 

 Mental Journey to the Middle East, scenografie,  2017, © Koen Broucke/Pedramy Gallery

 

Koen Broucke - Mental Journey to the Middle East

Pedrami Gallery , Verbindingsdok-Westkaai 10, Antwerpen

tot en met zondag 5 maart, vrijdag --> zondag, van 13 tot 17 uur of na afspraak

www.pedramigallery.com, hello@pedramigallery.com en +32 (0)488 49 96 68